vad är ord? | s:info | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Åsikter om åsikter och rätten att uttrycka dem


16 jun 2010 12:34
mandoHär är lite funderingar som jag haft på senaste tiden.
Jag tycker att det är äckligt när folk ammar sina tioåringar.
Och nioåringar. Och åttaåringar. Och sjuåringar.
Och sexåringar. Och femåringar, fyraåringar, treåringar och tvååringar.
För där går min gräns för vad jag tycker känns okej.

Du har sannolikt också en gräns för vad du tycker är okej, men den kanske inte går vid två år utan vid fem år eller femton år. Eller ett år. Eller hur?
Alla har vi våra gränser för vad som känns okej och när vi reagerar på saker.
Men alla har inte samma rätt att uttrycka sig, för man kan trampa på folks tår osv.

Detta kan också gälla en massa andra saker förstås, men jag funderar ju mycket på barn- och föräldragrejer eftersom jag är föräldraledig.
Och så är det så intressant just med barn, för det msn som blivande eller nybliven förälder hela tiden får höra och läsa på mvc, bvc, böcker man får, osv - är att föräldrarna vet bäst!!! Föräldrarna är experterna, det är de som vet bäst när det gäller deras egna barn!

Jag håller inte med om detta för fem öre.
Det finns en massa människor med mer eller mindre skumma idéer och de blir inte klokare för att de får barn. Däremot drabbar det då barnen också.

Jag tycker också det är knäppt när jag hör om folk som lägger sina barn i en spjälsäng på kvällen, och sedan går och hämtar dem in till föräldrarnas säng när de själva går och lägger sig. Varför störa ungens sömn varenda natt? För att man själv tycker det är så mysigt?
Där har man passerat en annan av mina gränser för vad som är okej att göra med sina barn.
Andra har andra gränser.
Och så vidare i all oändlighet.

Samhället har ju också satt upp gränser för vad som är okej. Skulle jag t.ex amma en fjortonåring kanske det skulle bli ett fall för socialen, det skulle inte anses sunt alls. Men var ska gränserna gå?

Vore intressant att höra era reflektioner, shoot!

Tillbaka till sidans topp
Kommentarer

Tintomara: (16 jun 2010 18:10)
Nä ungen börjar få tänder tycker jag det är en liten fin vink om att det är dags för annan mat! ;-)
Det där med att föräldrarna är experter på sina barn är väl något de har hittat på på BVC för att peppa. Visst känner man sitt barn bäst, men nog kan föräldrar - särskilt med första barnet - behöva goda råd om ett och annat. Alla har inte så mycket kunskaper om barnavård och barnsjukdomar mm.
Mina ungar sov i sina egna sängar och det blev folk av dom. Inte fick de göra vad de ville heller, jag har aldrig strävat efter att vara kompis med sem, jag är mamma och jag bestämmer! (Eller hur, Tulo?)
Fast inte nu närde är vuxna förstås. Och jag tror vi har så bra förhållande som man kan ha mellan två generationer, faktiskt.
Eftergivna föräldrar liksom curkingföräkldrar bender bara ris åt sin egen rygg - och barnet blir inte omtyckt heller när det kommer ut i ivet och tror att de ska få som de vill i alla lägen!
Oj, jag kunde tycka mycket mer men det får räcka...
Jo, lycka till vill jag säga också!


Corn: (16 jun 2010 22:04)
Tinto: min ena unge hade sexton tänder redan innan han fyllde ett år... Första kom innan han var fyra månader. Så jag vet inte om det direkt var en vink om att han borde äta riktig mat direkt...

lejonhjärta: (16 jun 2010 23:53)
Intressant ämne!
Jag kan tycka att folk får göra precis vad de vill - så länge det inte påverkar någon annan (och när det gör det kan vara en evighetslång fråga) Men för enkelhetens skull; om Frida gillar att äta hallonbuskar till frukost är det helt okej men om Frida tvingar sina döttrar att göra samma sak är det inte okej. Därför kan jag tycka att, okej, en mamma som ammar sin femåring bakom stängda dörrar (så hen inte blir retad) är kanske inte vad jag ser som naturligt men jag ser inte heller något skadligt i det men om hen ammas enbart för mammans egna välmående är det något som inte riktigt är rätt.

Men, personers fria viljor är alltid svårt; hur gör man med dom som inte har en egen röst än; som treåringar, djur osv? Det är väl kanske då andra har rätt till en åsikt kan jag tycka, oavsett om det är omgivning, socialen, djurrätt m.m. Men så länge det är en enskild individ som gör något som avviker från normen, enbart mot sig själv, så ja, varsågod och gör det är min åsikt.

Hm ja, det här är väl mer allmänna funderingar än bara kring mamma-amningdiskussion.

mando: (17 jun 2010 07:27)
Lejon: Tack för dina reflektioner! Amning var egentligen bara ett exempel, men ett tydligt sådant, där barn är involverade och det finns mycket starka åsikter och känslor, som sällan grundar sig på vetenskap utan mer "magkänsla"... ;)

mando: (17 jun 2010 07:30)
Tinto: håller helt med dig om alltför curlade barn och att de riskerar att inte bli så välanpassade i det sociala livet i framtiden och inte så omtyckta... Vi har ju erfarenhet från skolans värld där man ser det tydligt, eller hur? Ungar som är vana att få som de vill som inte klarar samarbete, kompromisser eller nederlag...

isis: (17 jun 2010 10:01)
men alltså, det är ju en otrolig dubbelmoral, det där med att sjukvården och (de självutnämnda) barnexperterna hela tiden pratar om att det är föräldrarna som vet bäst; för samtidigt läggs det ju så otroligt mkt krav och förväntningar på dem. man ska amma till varje pris, inte använda napp för tidigt - och absolut inte nappflaska! ät inte det, ät det här, osv. så jag stör mig mest på att den officiella hållningen är att föräldrarna vet bäst, men att det i praktiken inte alls är så man blir bemött. visst finns det föräldrar som kanske inte skulle fått bli föräldrar, men för mig - så här tre veckor in i föräldraskapet - skulle jag önska att inte alla andra (oavsett om det gäller sjukvården eller mer erfarna föräldrar) hade så himla mkt åsikter om hur vi ska sköta vårt barn... det är alltid bra med råd, men pekpinnarna och skuldbeläggandet klarar jag mig utan!

mando: (17 jun 2010 19:50)
Jag tycker att det bara är en ogenomtänkt klyscha faktiskt, det där med att föräldrarna vet bäst. Dessutom rätt upprörande om man betänker att mvc och bvc oftast inte har en aning om hur hemförhållandena ser ut egentligen.

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

mando


515 ord
» Profil
» RSS
««[bläddra]»»
mandos senaste Ord
» Mer om hårtvätt
30 apr 2013 22:39
» Pip
17 apr 2013 23:49
» Nån som provat NoPoo?
21 mar 2013 14:29
» I will if you will!
9 mar 2013 23:00
» Funderar på att bli vegetarian igen
8 mar 2013 01:26
» Delar vidare det här
6 mar 2013 14:24
» Siena
23 feb 2013 23:13
» Mål-lös
24 jan 2013 17:05
» Fortfarande deppig mamma
5 jan 2013 08:50
» Säger som Anne
21 dec 2012 04:35
» Glad bebis men deppig mamma
1 dec 2012 01:03
» Tittar på foton
19 nov 2012 21:07
» Hur många gånger per dag gör du det?
4 nov 2012 19:54
» Sparkade ut Jehovas
23 okt 2012 00:09
» Det är lite som när jag var liten...
14 okt 2012 07:22

» Arkiverat

Dagens namn: Agne, Ove
:: reklam ::


:: reklam ::