vad är ord? | s:info | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Lektionsbryderier


4 mar 2008 12:43
PrincessDet blev film på svensklektionen, och jag tror att den funkar. Vi tittar på "The last king of Scotland", den är grym! Min tanke är att titta på filmen och sen arbeta med den (såklart!) Mina elever är väldigt emot att göra en recension, så jag har lovat dom att slippa. Däremot satt jag och funderade på om man skulle kunna arbeta med personbeskrivningar. Det är ju flera starka personligheter med i filmen, minst sagt. Man skulle även kunna låta eleverna "intervjua" personer i filmen, inte bara huvudpersonerna utan även andra. Jag tänker på "health minister Wassawa", "Dr. Junju", eller "Kay Amin". Dessutom innehåller filmen många starka scener, jag lät mina elever som arbetat med filmen på engelska skriva om tre scener som dom fann starka, roliga, obehagliga eller dylikt. Det kan man ju göra på svenska också.

Såklart man måste diskutera det historiska också, om Amin, landet Uganda, britternas inblandning i det hela, filmens titel och såna saker.

Har ni sett filmen? Idéer?
Kommentarer

Cocos: (4 mar 2008 14:40)
men va är det för jävla kids ska man inte göra som läraren säger eller? det är väl inte de som bestämmer vad de ska göra eller orkar SKRIK jag blir tokig..
by the way har jag hittat ett recept på kladdmuffins å de är så goda så man smäller av..pusselipuss

sara4: (4 mar 2008 15:03)
Cocos: lite lyhördhet skadar väl inte, har de gjort tretton tusen recensioner redan vill de nog gärna göra något annat.

Princess: Jag tycker du flera bra förslag på alternativa uppgifter! :) Hur skulle storyn sett ut om den hade utspelat sig i ett annat land/annat krig/annan tid/andra omständigheter?

Cocos: (4 mar 2008 15:08)
va väl inte riktigt det jag menade..att man inte ska vara lyhörd alltså

Princess: (4 mar 2008 15:26)
Cocos: jag fattar vad du menar, och jag vet många som tycker att det inte ska spela nån roll om eleverna går fordon eller samhäll, de ska ändå läsa Strindberg... Typ. Men jag känner att jag vinner på att ställa mig på deras sida den här gången, jag "lurar" dom ju att tänka och jobba efter att dom fått göra nåt "roligt", som film! Kidsen är rätt negativa av sig överlag... Jag försöker vända trenden :)

sara4: den idén är inte heller så tokig, storyn under andra omständigheter vore ju nog så hemsk, där finns en hel del att fundera över! Tackar!

Smilla: (4 mar 2008 17:02)
kollat på filminstitutets hemsidag fhi.se? där finns filmhandledningar för att använda filmer i undervisningen... brukar finnas endel matnyttigt i dem.

FanJenny: (4 mar 2008 17:04)
Ett förslag kan vara att de tar en valfri karaktär ur filmen och skriver en scen där karaktären får möta dagens sverige, typ gå och handla på konsum. Kan bli roligt och mycket humoristiskt.

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

Princess


1061 ord
» Profil
» Hemsida
» RSS
««[bläddra]»»
Princess senaste Ord
» I svartvitt eller grått
29 maj 2020 22:30
» Tagga livet
22 nov 2019 21:33
» Du river mina murar som vore de luft
11 okt 2019 23:52
» Nu har det gått några månader igen
20 aug 2019 22:35
» Svammel
16 mar 2019 13:34
» 3-årskalas (och 39-årskalas)
3 mar 2019 13:22
» Nu tycker jag nog bara synd om mig själv men...
30 jan 2019 22:43
» Tänk om...
23 dec 2018 17:42
» Hjärter Dam - Lasse?
18 okt 2018 20:41
» Äntligen! Tillbaka!
4 sep 2018 22:33
» Det är sånt som är och sånt som blir
7 jul 2018 22:24
» Hej
15 feb 2018 21:19
» 2018! Hur blev det så?
31 dec 2017 23:55
» Keep going
16 okt 2017 22:21
» Yeay jobbet!
11 sep 2017 21:51

» Arkiverat

Dagens namn: Margareta, Greta
:: reklam ::


:: reklam ::