Kommentarer
Althea : (
17 feb 2013 23:07 )
Jag äter typ LCHF. Mitt mål är att undvika mjöl och snabba kolhydrater. EFtersom jag är sockerberoende och får konstigt i magen med mjöl så verkar LCHF bra. Magen mår bättre i alla fall den lilla stund jag hållit på och sockersuget är faktiskt borta. Men skriv gärna något då du har fördjupat dig
Russinflarn : (
18 feb 2013 10:54 )
Kika in hos Kostdoktorn.se, där finns studier samlade om jag inte minns fel.
PieceOfCake : (
18 feb 2013 13:22 )
Nu är ju kanske Kostdoktorn det mest fanatiska som finns och hon fick även sparken då hon högt och ljudligt deklarerade att man kunde undvika att bli smittad av svininfluensa om man åt enligt LCHF...
Problemet är ju att det i dagsläget inte finns några långtidsstudier vad gäller att leva med en LCHF-kost. Så resultat kommer vi ju se först om tiotals år. Dock innebär ju LCHF ofta ett ökat intag av kött vilket innebär en ökad risk för cancer, vilket är konstaterat vad jag vet.
Jag har för dålig självdisciplin för ren LCHF och lockas inte heller så mycket av det. Dock tycker jag LCHF med inslag av GI är intressant. Det handlar ju om att äta på ett sätt som får en att må bra. Samtidigt får man vara medveten om att man inte vet långtidseffekter osv. Hellre må bra nu tänker jag.
Russinflarn : (
18 feb 2013 13:41 )
Nej, inte doktor Dahlkvist. Kostdoktorn är en helt annan, Andreas Eenfeldt.
PieceOfCake : (
18 feb 2013 14:33 )
Aha, då ber jag om ursäkt. :-)
Jag hade hur som helst velat bedriva en långtidsstudie vad gäller LCHF. Vad har hänt om 50 år om LCHF verkligen lyckas hålla sig kvar som en fast kost för en mängd människor?
Russinflarn : (
18 feb 2013 19:21 )
Lugnt, det är ju inte lätt att veta. Finns ju en del "gurus" och bloggare och fan och hans moster där ute. Men Andreas E är bra, verkar lite mer balanserad. Och presenterar en hel del statistik och undersökningar. MED källor etc. Har skrivit en mkt bra bok, MatrEvolutionen (om jag nu fick till det med versaler etc).
Själv äter jag en kolhydratsreducerad "diet" men har även ätit rätt strikt LCHF. För mig funkar det inte i längden, mest pga att jag vill kunna göra avsteg utan att gå upp fem kilo i vätska, typ. Så jag har lärt mig vad som triggar igång mitt sug. Men jag är helt övertygad om att en minskning av stärkelse och framförallt all mjölmat bara är av godo för kroppen. :) Men det är som sagt min högst personliga åsikt. Det viktigaste är ju att man mår bra! :)
mando : (
18 feb 2013 20:34 )
Ärligt talat är det vansinne att öka köttkonsumtionen. Vi äter redan dubbelt så mycket kött som på 50-talet och så öka det ännu mer?! Det är inte protein vi får i oss för lite av. OCH: Storskalig köttproduktion är ett miljöproblem. Man kan ta bort socker, mjölmat och ris utan att äta mer kött för det!
PieceOfCake : (
18 feb 2013 20:48 )
Mando, jag håller med! Vi pratade om detta med en forskare i skolan idag och han tog upp även just miljöaspekten. LCHF skulle aldrig vara hållbart för den stora massan ur miljösynpunkt. Problemet är väl att de flesta inte tänker så långt. Man ser bara här och nu.
mando : (
18 feb 2013 21:31 )
PieceOfCake: Precis! LCHF är oetiskt av flera anledningar: resursslöseri, miljöförstöring, plus att ökat köttätande = mer utnyttjande av djur helt i onödan.
Hur många människor skulle kunna leva på jorden om alla skulle käka LCHF-kost?
Althea : (
18 feb 2013 21:40 )
Mer bönor till folket istället för till kossorna
mando : (
18 feb 2013 21:42 )
Ett bra alternativ är att slentrianäta mindre av kött, fågel och fisk, mindre av snabba kolhydratkällor, och mindre av långväga produkter, som typ bananer, äpplen från Kina och färska jordgubbar mitt i vintern. Man kan istället öka på mängden fullkorn, baljväxter, nötter, gryn och frön samt närproducerade grönsaker och frukt efter säsong. Välj äppeljuice från Kivik istället för juice på exotiska frukter, etc. Bättre för miljön och bättre för hälsan.
mando : (
18 feb 2013 21:55 )
http://m.sverigesradio.se/artikel/4670066?programId=3737&gruppId=10544
Test av miljöpåverkan av LCHF-kost vs lakto-ovo-vegetarisk kost och sådan kost som Livsmedelsverket rekommenderar. Stooor skillnad
Russinflarn : (
18 feb 2013 22:22 )
Men vänta här nu - utan att ha läst kommentarerna jättenoga: vem säger att man ökar köttkonsumtionen? Jag äter INTE mer kött eller djur öht bara för att jag drar ner på kolisarna. Snarare mer grönsaker och en lite mer fett. Det gäller vad jag har förstått för de flesta som äter åt LCHF-hållet. Nej, man moffar inte bacon och koteletter dagarna i ända. Däremot är det ett rätt stort tänk att försöka äta lokalodlat och lokalproducerat och gärna med så få tillsatser som möjligt. Ekologiskt ut i mesta möjliga mån.
Jag blir lite, lite trött på den där LCHF-fördomen, faktiskt. Det är inte en proteindiet, alls. Poängen är att byta ut kolhydraterna mot något mer fett, inte mer protein. Och det innebär inte att käka 50g smör till en måltid heller. Jösses, folks! Läs på lite! Angående fettet kan man ha sina åsikter, det köper jag utan problem, men återigen: Det är INTE en "ät mer kött"-livsstil. Alls.
Russinflarn : (
18 feb 2013 22:26 )
Jag menar alltså att läsa på lite vad LCHF innebär. Självklart blir det inte bra för miljön att moffa mer kött. Men som sagt, det är inte vad LCHF går ut på.
mando : (
18 feb 2013 23:14 )
Russinflarn: Problemet är att LCHF knappast är en "minska-köttkonsumtionen-diet" heller. Och det skulle vi i västvärlden behöva göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck. Spelar ingen roll om man äter närproducerat kött om djuren levt på kraftfoder som odlats på regnskogsmark och fiskmjöl. Ekologiskt kött från djur som betat gräs, klart det är bättre om man äter det men jag tror tyvärr inte att den stora massan LCHF-ätare gör det. Det är en kostnadsfråga för många.
Och så etiken i att leva på animalisk kost varje dag...
mando : (
18 feb 2013 23:18 )
Alltså: det är ett miljöproblem att vi äter X kg kött per person och år. Det blir inte ett mindre miljöproblem för att X inte ökar. Vi behöver minska köttkonsumtionen till X-Y kg per person och år.
(Och de flesta jag känner som äter enligt LCHF har faktiskt ökat sin kött- och äggkonsumtion.)
Althea : (
18 feb 2013 23:20 )
Jag var allvarlig. Bönor är gott. Måste ju vara bättre att äta bönor än kossan som äter bönor.
T : (
19 feb 2013 00:33 )
Alla jag känner som äter enl LHCF äter mer kött och ägg än innan. Äter man en köttbit + grönsaker orkar och behöver man mer kött än om man kompletterar med potatis eller pasta. Säkert skulle man komponera rätten med mer fett och mindre kött, men då det är enklast att bara byta ut ris/pasta/potatis mot grönsaker ser jag vääääääldigt ofta att det är just det mina kollegor och bekanta gör - i matlådor, på restauranger etc. Då blir köttportionen betydligt större! Och så dessa omeletter. Har jättesvårt att tro att de LHCF:are jag träffat på är något slags undantag...
T : (
19 feb 2013 00:35 )
*LCHF
PieceOfCake : (
19 feb 2013 06:44 )
Jag håller med! Jag är också av åsikten att de som äter enligt LCHF rent generellt ökar sitt kött-intag. Jag gör det då själv. Jag äter inte ens kött varje dag i andra fall, äter jag LCHF-liknande, gör jag det. Min tallrik består knappast av enbart grönsaker och en klump majonnäs. Men hur mänga grönsaker är ok inom strikt LCHF? De flesta frukter är väl uteslutna?
PieceOfCake : (
19 feb 2013 06:44 )
Jag håller med! Jag är också av åsikten att de som äter enligt LCHF rent generellt ökar sitt kött-intag. Jag gör det då själv. Jag äter inte ens kött varje dag i andra fall, äter jag LCHF-liknande, gör jag det. Min tallrik består knappast av enbart grönsaker och en klump majonnäs. Men hur mänga grönsaker är ok inom strikt LCHF? De flesta frukter är väl uteslutna?
mando : (
19 feb 2013 09:48 )
Frukt, rotfrukter och baljväxter är uteslutna ur strikt LCHF. Bara några grönsaker anses ok. Som om någon blivit fet och fått diabetes av grönsaker nånsin... :-P
mando : (
19 feb 2013 10:04 )
Här är exempel på en dags meny enligt LCHF...
http://www.alltomlchf.se/grunder/matsedel/
(Från sajten Allt om LCHF.)
På vilket sätt skulle det bli mindre kött än om man äter en blandkost?
Det är ju kött, kött, kött och ägg, ägg, ägg hela tiden! Och inte mycket grönsaker.
Sådär mycket kött äter jag knappast på en dag. Jag äter blandkost idag, men med ganska lite kött. Ofta nåt vegetariskt antingen till lunch eller middag. Och äter jag kött så är det knappast i mängder av en hel kycklingfilé t.ex.
T : (
19 feb 2013 10:09 )
Ja, det är märkligt, den där "myten" tycks ha nått ända in i självaste matsedlarna för LCHF:are?
Nitro(?) : (
20 feb 2013 09:49 )
Oj vilken diskussion! Hett ämne! Jo jag har läst Matrevolutionen och kollar kostdoktorn.se regelbundet med stort intresse, särskilt referenslistan som jag börjat titta på. Eenfeldt är balanserad och bra men jag är inte nöjd förrän jag har granskat studierna själv, sån är jag. Tex så kan han skriva att LCHF ger färre sjukdomar, men glömmer skriva att det är studier på folk med BMI på 30 som då går ner i vikt och viktnedgång ger färre sjukdomar. Osv. Ska titta närmare på dem. För läser man Matrevolutionen så tänker man att wow vad bra med LCHF, sen på slutet står det att är man frisk och normalviktig så spelar det kanske mindre roll. Och det är här jag hade velat hitta någon studie, på normalviktiga. Långtidsstudier vet jag är svårt så det saknar jag inte lika mycket.
Ja det är viktigt att tänka på att LCHF står för mer fett, inte mer protein eller kött. Vad kostdoktorn ofta missar är att rekommendera vegetarisk kost. Soja som tofu tex bör vara perfekt som LCHF. Tråkigt att höra att många svullar kött, håller med om att det är bra att tänka på etiken och ska kolla den undersökningen i länken. :)
mando : (
20 feb 2013 10:06 )
Nitro: kolla gärna vad Livsmedelsverket skriver om LCHF:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/
Här skriver de just om problemet att det saknas långtidsstudier, att de studier som gjorts är på människor som äter en mindre extrem variant av LCHF (mer än 10% kolhydrater), och att viktnedgång i sig gör att man blir friskare och piggare. Den svenska varianten av LCHF innebär mindre kolhydrater och mer mättat fett än många utländska varianter, skriver slv.
Citat:
"
Varför ändrar inte Livsmedelsverket sina kostråd?
Många LCHF-förespråkare påstår att vetenskapen skulle ha svängt när det gäller fett. Men det stämmer inte. Näringsexperter världen över är överens om att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar om en del av det mättade fettet byts ut mot fleromättat fett. Livsmedelsverkets råd måste bygga på det som vetenskapen säger om hur matvanorna påverkar hälsan på lång sikt, inte på personliga erfarenheter från människor som mår bättre för att de gått ner i vikt."
Nitro(?) : (
20 feb 2013 10:23 )
Jag ska läsa den! Har du läst Socialstyrelsens utlåtande om lågkolhydratkost? Rekommenderas för diskussion.
mando : (
20 feb 2013 14:34 )
Ok, ska läsa den!
Hittade det här också, från Läkartidningen 2011:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17463
"Socialstyrelsen utesluter LCHF ur kostråd till diabetiker
I en ny kostvägledning till diabetiker öppnar Socialstyrelsen för individuell anpassning av kosten och fyra alternativ. De fyra alternativen är måttlig lågkolhydratkost, medelhavskost och traditionell diabeteskost med eller utan lågt glykemiskt index.
Bland alternativen finns dock inte extrem lågkolhydratkost som Atkinsdieten och LCHF (low carb high fat).
- Vi saknar fortfarande ett tillräckligt vetenskapligt underlag för effekterna av en extrem lågkolhydratkost, säger Christian Berne, professor och överläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala samt en av Socialstyrelsens experter, i ett pressmeddelande den 5 december."
mando : (
20 feb 2013 14:41 )
Menar du pressmeddelandet från 5 dec 2011? Ja, det var intressant och det var det som Läkartidningen refererade...
I pressmeddelandet hittade jag också följande:
"I vägledningen listas livsmedel som visat sig ha en vetenskapligt belagd effekt för att minska dödlighet och risk för hjärt- och kärlsjukdomar: grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt, fullkornsprodukter, fisk, nötter, kaffe och alkohol - under förutsättning att mängd och risk att utveckla missbruk vägs in i bilden."
Dvs det låter som om både Socialstyrelsen och Livsmedelsverket står fast vid sina tidigare råd: ät måttligt av mättat fett och rött kött.
Nitro : (
21 feb 2013 10:36 )
Jo, jag var otydlig men menade deras kostråd för diabetiker (pdf). Även om man inte har diabetes så är det en bra genomgång. Där finns inte LCHF som rekommendation, men måttlig lågkolhydratkost. Men de avråder inte från LCHF utan skriver att det är ett sätt att gå ner snabbt i vikt och vad man bör tänka på då.
Tyvärr hinner jag inte läsa allt nu så det blir en kort kommentar här så länge, men vet du var det stod om måttligt mättat fett och rött kött hos socialstyrelsen?
Skriv en kommentar:
Namn:
Kommentar: