vad är ord? | s:info | SP | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Rabiata

Shame

2 aug 2012 19:56
Så här i pridetider känns det nu dags att öppna toalettlocket och bekänna mig vara heterosexuell! Inte ens BI eller lite queer. Jag tillhör inte regnbågsfolket: jag är en del av det heteronormativa förtrycket och praktiserar bara missionären, är gråare än en SÄPOkavaj och ska skaffa 1 1/2 barn. Beklämmande, ju.
Pusha
««[bläddra]»»

Kommentarer


Tintomara: (2 aug 2012 21:18)
Ja, jösses, jag också! ;-)
Jag tror inte jag har några sexuella fördomar, men jag förstår inte heller varför man är stolt över att vara det ena eller det andra? Stolthet kan man väl känna över något man åstadkommit, som en examen eller ett körkort etc., men sin sexuella läggning har man ju bara fått, liksom.


Tintomara: (2 aug 2012 21:19)
Fast jag har två barn och kavajen känns jag inte vid.

Kit: (2 aug 2012 21:39)
Tintomara: Stolthet är kanske fel ord för det, på svenska och i Sverige, men världen är tyvärr fortfarande så eländig att man gör skillnad genom att våga visa den sexuella läggning man "ju bara fått, liksom". Det är inte Sverige, men på andra sidan Östersjön kan man hamna i fängelse om man pratar om annan sexuell läggning än den heterosexuella på ett positivt sätt. Det är inte Sverige, men för en månad sedan blev två förälskade människor på 18 och 19 år skjutna för att de bägge var flickor. Bara den ena överlevde. Det är inte Sverige, men kvinnor som vågar visa sin kärlek för andra kvinnor blir gruppvåldtagna som straff, för att de inte ska våga vara annorlunda.

Du kanske inte förstår det, men försök leva med de här tankarna i bakhuvudet hela tiden. Försök tänk på att det då min farfar föddes var straffbart att vara som jag är, och då min pappa föddes skulle jag ha setts som sinnessjuk. När jag föddes fick ingen som jag något lagligt stöd för att ingå ett parskap för livet. Och enligt BRÅ "ökade anmälda hatbrott på grund av sexuell läggning med tjugo procent i Sverige 2011", och i Jönköping idag vågar HBT-par inte hålla varandra i handen.

Jag är ledsen att jag tog över ditt kommentarsfält, Rabiata, men jag reagerade så starkt på att Tintomara inte förstod.

Jag förstår precis hur det känns att inte vara regnbågsmänniska; det var inte länge sedan jag levde ett helt vanligt liv utan minsta queerhet. Jag har aldrig gått i en Pride-parad, och min aktivism brukar aldrig gå längre än att jag håller min flickvän i handen och inte låter bli att kyssa henne där jag skulle ha kysst en pojkvän. Jag tycker att det finns mycket man kan diskutera med politiken bakom just Pride. Men att inte förstå att "stoltheten" handlar om att våga visa sig, våga stå upp för sina rättigheter, och försöka bana väg för ett samhälle där alla är lika mycket värda och ingen behöver bli utstött ur sin familj eller sin församling på grund av sin sexuella läggning (i Sverige, idag) tycker jag tyder på att man kanske inte tänkt över var rörelsen egentligen kommer från.

Stolthet är inte att säga att man är bättre än någon annan - stolthet är att vara lika mycket värd, i ett samhälle där alla tyvärr är långt ifrån så fria från sexuella fördomar att man kan leva ett lika tryggt och fritt liv queer som straight.

ex-nära: (2 aug 2012 22:48)
Bra skrivet, kit!

Althea: (3 aug 2012 04:42)

I en värld där det blir stora uppslag att Anton har pojkvän och Anja en flickvän så behövs Pride. Idag måste man komma ut, när det borde inte vara så ögonbrynshöjande att älska en annan människa.

Mycket bra skrivet Kit <3

Tintomara: (3 aug 2012 16:12)
Jo, men då är det ju sitt mod man är stolt över - fullt förståeligt - och inte sexualiteten i sig.
Fast det är synd att det ska behövas mod för en sån sak..

Tintomara: (3 aug 2012 16:13)
Och jag visste inte det där om Jönköping.


Kit: (3 aug 2012 18:14)
Tintomara: den största delen av världen vill fortfarande att sådana som vi ska skämmas. Vill du ta ifrån alla dem som är på Pride rätten att kalla sig stolta?

Tintomara: (4 aug 2012 17:55)
Kit: Så klart jag inte vill! Jag vill verkligen inte ta ifrån någon några rättigheter över huvud taget! Det var terminologin jag undrade över, inte företeelsen. Oc so jag skrev ovan, det är klart att man kan vara stolt över att visa mod. Fast det är synd att det ska behövas. Mod alltså, alla borde få vara som de är. Något annat har jag aldrig tyckt!

Kit: (4 aug 2012 18:06)
Tintomara: Hm. Det du skrev ovan var att du inte förstod varför "man" (folk på Pride) var så stolt över "det ena eller det andra" (sin sexualitet) som man (alla, inklusive folk som far väldigt dåligt när de erkänner den) "ju bara fått, liksom". Alltså - du förstår inte varför de som går på Pride stoltserar med sin sexualitet, eftersom det inte är något de åstadkommit själva. Det är i alla fall så jag tolkar det, och inget du skrivit sedan dess visar att du ändrat åsikt och tycker att de på Pride förtjänar sin festival och sin parad och sin stolthet.

Tintomara: (4 aug 2012 18:49)
Kit: Jag har naturligtvis inte ändrat åsikt, för jag har aldrig tyckt att det är något fel med nån sorts sexualitet utom pedofili och nekrofili. Och parader och annat stör mig inte. Det är ordet "stolt" i förbindelse med sexualitet som jag är frågande inför. Det är väl inte så svårt att förstå? Jag är inte stolt över att jag är hetero, så varför skulle någotn vara stolt över att vara homo? Däremot kan man ju vara glad, väldigt glad, för att festivalen kan och får hållas. DET förstår jag.

Kit: (4 aug 2012 19:40)
Tintomara: Jag har svårt att förstå att du inte vill medge att folk som världen runt blir tillsagda att skämmas, folk som blir trakasserade, förföljda och mördade på grund av sin sexualitet inte skulle få fira den med stolthet och öppenhet. Visst, det är "bara" nåt man är född med, men motsatsen till skam är stolthet, och Pride har alltid handlat om att visa att man inte skäms.

Tintomara: (4 aug 2012 23:19)
Jag har väl aldrig sagt att nån ska skämmas!!! Tagga ner!!! Och inte har jag sagt att det är fel att fira heller! Så det så!!! Försök inte pådyvla mig något som bara finns i ditt eget huvud!!!

Kit: (5 aug 2012 06:39)
Jag har försökt förklara vad pride/stolthet betyder för den grupp som jag ingår i, även om jag är så långt som en talesperson för gruppen man kan komma. Det är inte en attack, och jag anklagar dig inte för något alls utom att det är rätt osmidigt att du vidhåller att "varför skulle någotn vara stolt över att vara homo?" när jag helt klart är homo, och helt klart tycker att folk har all rätt i världen att vara stolta över det. Särskilt som motsatsen till att vara stolt är att skämmas. (Alternativt vara ödmjuk, förstås.) Det är bara det. Eftersom du känner dig påhoppad ska jag låta bli att svara fler gånger, och hänvisar till http://en.wikipedia.org/wiki/Gay_pride om du är intresserad av mer information om varför Pride är just pride.

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

Tipsa en vän om detta ord:
Vännens e-postadress:

Rabiata
880 ord
» Profil
» Hemsida
» Prenumerera
» RSS
» Ge Rabiata en ros

Rabiatas senaste Ord

» Efter lång frånvaro
27 jun 2020 13:50
» Olämplig
2 jun 2019 00:05
» Hur orka sätta upp tapeterna?
12 nov 2018 13:53
» Dissa Naturen
27 jul 2018 23:43
» Ett liv
26 jul 2018 01:09
» Rabiata tänker WEPPLA
12 jul 2018 19:36
» Den ville inget illa
14 jan 2018 12:30
» Mysige Martin
21 okt 2017 18:32
» Uppdatering
1 okt 2017 16:27
» Jag vegeterar
7 sep 2017 01:02
» Exhibitionism
26 jul 2017 18:17
» Rädda mig
28 jun 2017 20:08
» Jag vegeterar
19 jun 2017 19:52
» Vad jag har att säga
10 jun 2017 16:00
» Jag är harmlös
31 maj 2017 19:05

Dagens namn: Jonas, Jens
:: reklam ::